Hebben we het bedrijfsuitje gemist?
Afgelopen week kwam er een e-mail van de PV, Personeels Vereniging; ik benoem het voluit omdat ik me nu afvraag of de jonge generatie deze afkorting überhaupt kent? Heeft misschien iets oubolligs qua naam maar de waarde ervan is er zeker niet minder om. Binnen ons bedrijf werken mijn collega’s over 4 vestigingen in de regio. We bellen met elkaar over werkinhoudelijke zaken en ja, even de vraag hoe het met iemand gaat (geprikt? getest? positief? negatief?). Het wordt tijd voor andere vragen.
Maar goed, in de e-mail dus de uitnodiging van de PV voor de kwartaalborrel in september. Het is slechtst een datum, want resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Hebben we de uitjes gemist? Zeker; het persoonlijke contact met je collega’s in een ongedwongen sfeer in een andere omgeving, in een andere outfit (dat kan natuurlijk van alles zijn) maakt het gesprek met elkaar intenser. Op zo’n moment is er veel meer tijd en gelegenheid om eens te vragen hoe het echt met iemand gaat en met haar moeder of het nieuwe huis, de zorg over een kind of de bruiloft die er aan komt. Dat ene boek dat de moeite waard is om te lezen of de beste tip voor het maken van een lekkere risotto. Het gaat dan even niet om die klant of die sollicitant. Elkaar fysiek zien en spreken zorgt voor verhalen en verbinding. Het is net als in je privé leven; verzamel herinneringen met elkaar.
Het fysiek bedrijfsuitje weegt uiteindelijk niet op tegen online meetings die wel zijn georganiseerd.
De online bingo (ook hier was er valse bingo), ranking de stars (met mooie ontboezemingen) en de pubquiz (met een terechte winnaar) waren afgelopen anderhalf jaar een mooi alternatief. Met complimenten voor de evenementenbranche die daar goed op hebben ingespeeld. Hebben we het bedrijfsuitje gemist? Positief!