De voordelen van medewerkers met een langdurig dienstverband (en hoe je dit kunt bevorderen!)

De voordelen van medewerkers met een langdurig dienstverband (en hoe je dit kunt bevorderen!)

Collega’s die lang met elkaar samenwerken zijn op elkaar ingespeeld; ze kennen elkaars sterke en zwakke punten en vullen elkaar aan. Vaste collega’s bouwen een hechte band op met elkaar en werken graag met elkaar en voor elkaar. Er ontstaat daardoor een positief werkklimaat, waarin de vaste collega’s succes met elkaar kunnen hebben, maar ook elkaar kunnen steunen als het niet loopt zoals gewenst.

Ervaren medewerkers die ergens langer werken krijgen vaak vertrouwen en worden alleskunners. Ze kennen het klappen van de zweep wat betreft hun eigen rol, maar weten ook goed waar anderen mee bezig zijn en verantwoordelijk voor zijn. Samenwerking wordt hierdoor makkelijker en verloopt beter. Deze werknemers maken het bedrijf efficiënter en succesvoller. (Uiteraard in samenwerking met de minder ervaren medewerkers!)

Hoe hou je medewerkers langer tevreden?
Het is belangrijk als werkgever continu te blijven investeren in het geluk van het personeel. Onder meer door ervoor te zorgen dat een werknemer zich betrokken voelt, door voldoende waardering te geven en vertrouwen in de medewerkers uit te spreken door verantwoordelijkheid te geven. Onderstaande tips zijn hierbij van belang en spreken mij erg aan. (bron: De Ondernemer.nl)

Tip 1: Ga je gang!

Het is vaak veel effectiever om je medewerkers richting en hulpmiddelen te geven waarmee ze hun doelen kunnen bereiken, dan ze te houden aan strikte richtlijnen en een vast proces. Zoiets werkt bijvoorbeeld goed bij klantcontacten: geef je personeel de verantwoordelijkheid om – naar eigen inzicht en binnen marges – korting te bieden om een klant binnen te halen. Hiermee zorg je voor een omgeving waarbinnen ruimte is voor creativiteit en succes.

Tip 2: Dankjewel!

Het kost vrijwel niets om je medewerker te bedanken voor iets extra’s dat hij of zij heeft gedaan. Een mondeling dankjewel, een vriendelijk kaartje of een dankbare e-mail brengt je ver. Bedenk vooraf wel even of iemand zo’n bedankje publiekelijk of juist “achter de schermen” waardeert. Niet iedereen zit te wachten op schouderklopjes tijdens een vergadering. Ook al laat je met een publiek bedankje meteen aan iedereen zien welke extra inzet vooral wordt gewaardeerd.

Tip 3: Nog wat geleerd?

De meeste mensen willen zichzelf van nature verbeteren. In hun baan, hun privéleven, hun rol in het leven. Als werkgever kun je je personeel de kans bieden om zich binnen hun functie door middel van trainingsprogramma’s en educatie te ontwikkelen. Dat werkt voor beiden: je personeel voelt zich gewaardeerd, want je investeert in hen. Gevolg: het personeelsverloop daalt, je productiviteit blijft hoog en je blijft up-to-date met moderne ontwikkelingen.

Tip 4: We gaan naar Parijs

Zorg dat je werknemers een goed beeld krijgen van het bedrijf als geheel, hun afdeling en hun individuele rollen. Weten waar ze passen in de organisatie en in de visie van het bedrijf geeft ze het gevoel dat ze ertoe doen. Influencer en ondernemer Annic ten Duis vertelde De Ondernemer daarover: ,,Ik noem als voorbeeld altijd een ondernemer in een auto, samen met drie medewerkers. Als de ondernemer vooraf vertelt dat ze naar Parijs rijden, is iedereen daarop gefocust en zullen ze iets zeggen als je de verkeerde kant op rijdt. Als je niet vertelt waar je naartoe gaat, is niemand bezig met de reis.”

Tip 5: Zij is de baas

Sommige mensen leven voor een uitdaging. Anderen zijn perfecte teamspelers. Niet iedereen zit te wachten op de volgende uitdaging. Bied verantwoordelijkheid aan mensen die het willen nemen, bijvoorbeeld aan degene die het team wil leiden. En laat anderen juist in teamverband scoren.

Tip 6. Kan het ook zo?

Innovatie is een noodzaak voor je onderneming, maar ook voor je personeel. Zeker als je medewerkers bij die innovatie betrekt. Probeer af en toe nieuwe methodes, een andere route. Zo kan het hele team leren wat wel werkt en wat niet. Het helpt hen om hun uitdagingen te begrijpen en het stimuleert groei.

Tip 7: Hoeveel staat het?

Je bent er wellicht toe geneigd, want jij kent alle cijfers, maar het is belangrijk om niet alle goede en slechte resultaten van werknemers bij te houden. Positief blijven werkt beter. Hoe? Stel gemeenschappelijk doelen waar iedereen naartoe kan werken.

Bij Kamphorst werken veel medewerkers met een langdurig dienstverband. Dat vinden we prettig en daar zijn we trots op. Dat vertaalt zich namelijk in de veelal duurzame relaties met onze opdrachtgevers. Deze opdrachtgevers vinden het van toegevoegde waarde om te kunnen samenwerken met vaste contactpersonen van Kamphorst die hun organisatie al kennen. De ervaren Kamphorst medewerkers beschikken over een goed netwerk en kennen het werkveld. Met deze opgebouwde kennis en ervaring zijn onze Adviseurs steeds beter in staat om nieuwe medewerkers te selecteren die goed matchen bij onze opdrachtgevers. Met recht een win-win situatie!

Deel dit artikel

Facebook
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave